گردشگری

وبلاگ اطلاع رسانی گردشگران ازاد

چطور از يك بنا عكاسي كنيم؟ -1

عكاسي خوب به عوامل متعددي بستگي دارد. اينجا با چطورهاي عكاسي آشنا مي‌شويد

چطور از يك بنا عكاسي كنيم؟ اولين گام در عكاسي معماري آگاهي از عوامل ساخت يك بنا از جمله هدف، فضا، جنس مواد مورد استفاده در بنا است.

عكاس بايد براي كسب اين اطلاعات و بازديد از بنا وقت كافي صرف كند و هنگام بازديد زواياي متفاوت آن را ارزيابي كند. عكاسي از بنا با هدف انتقال تجربه بودن در محيط و اطراف يك سازه است.

در ادامه نكاتي در مورد بهتر عكس گرفتن از يك ساختمان مي‌آيد:

به صورت كلي به منظور عكاسي از نماي يك ساختمان، اختصاص يك فضاي محيطي به عكس ضروري است. البته نوع بنا در ميزان فضاي خالي تاثير گذار است. در كادرتان به ساختمان‌هاي قديمي كمي فضاي خالي قرار دهيد.

معمولا در بناهاي مدرن كمتر مي‌توان اين نكته را اجرا كرد. در عكاسي از خانه‌هاي يك روستا بيننده بيشتر به دنبال فضاهاي اطراف آن خانه است. عكس از نماي يك بنا با نماي بسته بيشتر به كار بنگاه‌دار‌ها مي‌خورد.

در عكاسي از بنا مي‌توانيد با فاصله گرفتن از سوژه از لنز تله استفاده كنيد تا پرسپكتيو را به صورت فشرده‌تر نشان دهيد.

بعضي وقت‌ها نماي روبرو همان چيزي است كه مدت‌ها به دنبال آن بوده‌ايد بنابراين آن را هم امتحان كنيد.

در عكاسي از نما حتما سايه‌هاي ايجاد شده را ببينيد. كارگردانان و فيلمبرداران هاليوودي قبل از اينكه رنگ‌هاي سوژه را ببينند سايه‌‌ها را براي انتقال حس در عكس در نظر مي‌گيرند.

فرمول ثابتي نمي‌توان براي عكاسي از بنا در فصول مختلف داد و يا اين كه  گفت فلان فصل بهتر از ديگر فصول است اما در عكاسي از بنا به آب و هوا هم توجه كنيد. بعضي از ساختمان‌ها در بعضي فصول زيباترند.

در ساختمان‌هايي كه با يك مجسمه تزئين شده‌اند ثبت دقيق سايه‌ها مهم تر است.
مسير حركت چشم در عكاسي از بنا اهميت ويژه‌اي دارد. كادرتان از جايي قطع نشود كه چشم به دنبال ادامه مسير مي‌گردد.

كادر در كارد اصلاحي است در عكاسي كه در آن سوژه مورد نظر كمي دورتر در كادري ديگر قرار مي گيرد. اين روش در عكاسي معمولا براي اينكه بتوان بُعد و حجم بنا را در تصوير نشان داد و ترکیب‌بندی‌هاي جالبتري ايجاد كرد استفاده مي‌شود ولي از آنجايي كه به كررات مورد استفاده قرار گرفته است در حال حاضر كمي از مد افتاده است.

براي به كارگيري اين تكنيك احتياج به عمق ميدان بيشتري داريد بنابراين زماني كه نور كمي در محيط وجود دارد وجود سه پايه كمي ضروري است.

براي عكاسي از فضاهاي عمومي مانند ميدان‌ها توجه داشته باشيد انتقال حسي كه در محيط وجود دارد نيز به اندازه كادربندي صحيح اهميت دارد. سعي كنيد زاويه‌اي را انتخاب كنيد كه كاربري آن فضا را نيز نشان دهد.

PS  : اموزشی که خواندید از سایت همشهری انلاین برداشت شده است که در چند قسمت تکمیل میشود

۱ دیدگاه»

  jahedi wrote @

با سلام و احترام
روشی نوین در تبلیغات صنعت توریسم، گردشگری و صنایع دستی و هتلداری
اولین مرجع نیازمندیهای اطلاعات صنعت توریسم، صنایع دستی و هتلداری و وابسته به آن
خود را روزانه در معرض هزاران بازدیدکننده صنعت توریسم و هتلداری قرار نمایید
در سایت ایران تور اینفو بصورت رایگان عضو شوید
http://www.IranTourInfo.com
روابط عمومی وب سایت ایران تور اینفو


بیان دیدگاه